دیجیتال مارکتینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

دیجیتال مارکتینگ و کاربردهای دیجیتال مارکتینگ از واژه‌های مهمی هستند که این روزها بسیار شنیده می‌شوند. امروزه اغلب کسب و کارها به صورت اینترنتی نیز فعالیت دارند و به همین علت بازاریابی دیجیتال و تبلیغات اینترنتی اهمیت بسیاری در موفقیت و فروش بیشتر دارند.

ما در این مقاله به بررسی دیجیتال مارکتینگ و انواع روش‌های دیجیتال مارکتینگ و هر آنچه که باید درباره بازاریابی دیجیتال بدانید پرداخته‌ایم.

 

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی دیجیتال فرآیند بازاریابی محصولات یا خدمات به مشتریان بالقوه از طریق بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات اینترنتی است. این روش‌ها همان اهداف بازاریابی سنتی را دارند و تنها تفاوت آنها در رسانه‌ای است که برای انتقال پیام استفاده می‌شود.

کاربردهای دیجیتال مارکتینگ بسیار گسترده است. کسب‌وکارها از فعالیت‌های بازاریابی مختلف مانند بازاریابی موتورهای جستجو (SEO & SEM) و بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ و موارد دیگر برای تبلیغ برند خود به مشتریان بالقوه یا حفظ مشتریان استفاده می‌کنند.

 

آینده دیجیتال مارکتینگ

آینده مارکتینگ‌های آنلاین مانند مارکتینگ SMS و رپرتاژ آگهی و طراحی و توسعه سایت برای مشاغل بسیار روشن و انگیزه دهنده است. بازاریابی آنلاین به کسب و کارها این امکان را داده است که منابع خود را از طریق کانال‌های مناسب به مجموعه خاصی از افراد ارائه دهند و امروزه به بخشی جدایی ناپذیر از انواع مشاغل تبدیل شده است.

دیجیتال مارکتینگ

به خصوص از زمان همه گیری کووید-19، بازاریابی به روش‌های آنلاین اکنون به یک ضرورت تبدیل شده است. در حالت ایده‌آل، این یکی از موثرترین راه‌ها برای دستیابی به بازار هدف شما است در حالی که آنها در خانه هستند و زمان زیادی را در اینترنت می‌گذرانند.

در نتیجه، این امر باعث افزایش دامنه مشاغل بازاریابی شده است. شرکت‌ها متخصصان دیجیتال مارکتینگ نیاز دارند تا بتوانند از کاربردهای دیجیتال مارکتینگ بهره‌مند شوند و بنابراین بازار کار به شدت در حال رشد است.

 

کاربردهای دیجیتال مارکتینگ

اگر به عنوان یک کسب و کار هنوز از دیجیتال مارکتینگ استفاده نمی‌کنید، ما در اینجا به کاربردهای دیجیتال مارکتینگ پرداخته‌ایم که می‌تواند نظر شما را نسبت به این حوزه کاملاً تغییر دهد.

  • رسیدن به مخاطب جهانی

یکی از بزرگترین کاربردها و مزایای بازاریابی آنلاین این است که انواع موانع جغرافیایی را از بین برده است.

شما می‌توانید درهای کسب و کار خود را به روی کشورهای خارجی باز کنید و خدمات خود را به مشتریانی که کیلومترها دورتر زندگی می‌کنند ارائه دهید. شما می‌توانید با روش‌هایی مانند ایمیل مارکتینگ یا طراحی و توسعه سایت فقط با یک کلیک برای آنها بازاریابی کرده و آگاهی ایجاد کنید.

  • بازاریابی برای مخاطب هدف

هدف گذاری برای مخاطبین به معنای دسترسی به افرادی است که با معیارهای شما مطابقت دارند. این را می‌توان با کمک بازاریابی آنلاین انجام داد. هنگامی که در پلتفرم‌های دیجیتال تبلیغ می‌کنید، می‌توانید مخاطبان را بر اساس ویژگی‌هایی که با مخاطب هدف شما مطابقت دارد فیلتر کنید و سپس تبلیغات را اجرا نمایید.

  • نتایج قابل ردیابی و اندازه‌گیری

اگر نتوانید عملکرد خود را اندازه‌گیری کنید، هر استراتژی شرکتی اتلاف وقت است. تدوین یک استراتژی قوی و اجرای آن تنها نیمی از کار است. ردیابی عملکرد، سنجش موفقیت/شکست و برداشتن گام‌های اصلاحی هدف نهایی است.

با پلتفرم‌هایی مانند Google Analytics و Google Search Console، می‌توانید عملکرد کمپین‌های بازاریابی دیجیتال خود را به‌صورت سرتاسر دنبال کنید. اینگونه است که تصمیم می‌گیرید چه چیزی برای شما بهتر است و آن استراتژی‌‌ها را ادامه می‌دهید.

دیجیتال مارکتینگ
  • تجربه بهتر مشتری

جلب وفاداری مشتری، پیروزی نهایی برای یک شرکت است و این یکی از کاربردهای دیجیتال مارکتینگ می‌باشد. آن‌ها بهترین بازاریاب برای کسب و کار شما هستند. با رسانه‌های دیجیتال، دسترسی به مشتریانی که علاقه‌مند به کار شما هستند یا از برند شما شکایت دارند آسان‌تر است.

برای کسانی که به محصول/خدمت شما علاقه‌مند هستند یا در مورد آن پرس و جو کرده‌اند، می‌توانید از تکنیک‌های بازاریابی مجدد استفاده کنید یا کدهای تخفیف را به آنها ارائه دهید. همچنین، برندها از چت‌بات‌ها برای تعامل 24 ساعته با مشتریان علاقه‌مند استفاده می‌کنند و به سؤالات اساسی پاسخ می‌دهند تا اطمینان حاصل کنند که در غیاب شما به سمت رقبای شما نخواهند کرد.

از سوی دیگر زمانی که مشتری از برند شما شکایت دارد، شما این شانس را دارید که همدردی خود را با مشتریان به نمایش بگذارید و همچنین این پیام را به آنها بفرستید که مشتریان برای شما مهم‌ترین هستند. همچنین این کار نشان می‌دهد که این برند به کار خود حساس است و معتقد است که هر زمان مرتکب اشتباهی می‌شوند باید عذرخواهی کرده و خدمات خود را بهبود ببخشند.

همه اینها به طور کلی به شما کمک می‌کند تا از طریق روانشناسی شهرت خوبی برای برند ایجاد کنید که در دراز مدت به فروش مکرر تبدیل می‌شود.

 

انواع روش دیجیتال مارکتینگ

برای استفاده از کاربردهای دیجیتال شما می‌توانید از انواع روش دیجیتال مارکتینگ کمک بگیرید. بازاریابی آنلاین شبکه عظیمی از نقاط تماس دیجیتالی را در بر می‌گیرد که مشتریان بارها در روز با آنها تعامل دارند. برای استفاده صحیح از هر یک از این کانال‌ها، باید هر کدام را به خوبی درک کنید.

دیجیتال مارکتینگ

1.بازاریابی موتورهای جستجو (SEO & SEM)

بازاریابی موتورهای جستجو و سئو فرآیند بهینه سازی محتوا، تنظیمات فنی و دسترسی به وب سایت شما است. به کمک این بازاریابی صفحات شما در بالای نتایج موتور جستجو برای مجموعه خاصی از عبارات و کلیدواژه‌ها ظاهر می‌شوند.

2.بازاریابی محتوا و رپرتاژ آگهی

بازاریابی محتوا و رپرتاژها ماهیت ظاهری تبلیغاتی ندارند بلکه در جهت آموزش و الهام بخشیدن به مصرف کنندگانی هستند که به دنبال اطلاعات می‌باشند. هنگامی که محتوایی را ارائه می‌دهید که به مخاطبان شما مرتبط است، می‌تواند کسب و کارتان را به عنوان یک منبع قابل اعتماد برای اطلاعات معرفی کند.

3.بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی همه جا هستند، بنابراین کسب و کار شما باید در چندین پلتفرم مختلف فعال باشد. با این حال، کلید بازاریابی مؤثر در رسانه‌های اجتماعی بسیار فراتر از داشتن چند حساب رسانه اجتماعی است و باید تکنیک‌های آن را به خوبی بیاموزید.

دیجیتال مارکتینگ

4. ایمیل مارکتینگ

پس از گذشتن بیش از دو دهه، ایمیل همواره مستقیم‌ترین راه برای دستیابی به مشتریان می‌باشد. امروزه ایمیل‌ها باید فوق العاده جذاب، مرتبط، آموزنده و سرگرم کننده باشند تا در صندوق ورودی مشتری شما دیده شوند و خیلی سریع حذف نشوند.

5.مارکتینگ SMS

دستگاه‌های تلفن همراه همواره با ما هستند و به طور مداوم در طول روز چک می‌شوند. این امر بازاریابی در تلفن همراه را بسیار مهم می‌کند.

 

سخن پایانی

برای اینکه بتوانید در کنار صدها کسب و کار رقیب موفق باشید باید بتوانید با تغییرات روبه‌رو شوید و راه‌های جدید را امتحان نمایید. در حال حاضر کاربردهای دیجیتال مارکتینگ جدیدترین و موثرترین راه برای رسیدن به موفقیت است که نیاز به دانش و مهارت است؛ بنابراین برای فروش بیشتر و کسب و کاری بهتر همین حالا استفاده از روش‌های آنلاین را بیاموزید.

اگر مقاله داخل این صفحه مفید بود لطفا آن را از طریق دکمه های زیر به اشتراک بگذارید

Share on telegram
تلگرام
Share on twitter
توییتر
Share on whatsapp
واتساپ