اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

در میان روش‌های گوناگون کنونی اینفلوئنسر مارکتینگ را می‌توانیم اصلی‌ترین نوع بازاریابی آنلاین بنامیم. در سال‌های اخیر اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران و دنیا بسیار رایج شده است و رسانه‌ها به شکل قابل توجهی به آن اشاره می‌کنند. با این حال، هنوز افرادی هستند که واقعاً نمی‌دانند اینفلوئنسر کیست. ما در این مقاله به بررسی influencer  یا بازاریابی به کمک افراد تاثیرگذار پرداخته‌ایم.

 

اینفلوئنسر کیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ در واقع ترکیب اثرگذاری از شیوه‌های بازاریابی قدیمی و نوین است. این روش تأیید افراد مشهور را می‌گیرد و آن را در یک کمپین بازاریابی محتوا محور مدرن قرار می‌دهد؛ اما influencer فقط شامل افراد مشهور نمی‌شود و افرادی را که قادر هستند بر سایرین و نظرات آن‌ها تأثیر بگذارند را در بر می‌گیرد و به همین سبب به آن بازاریابی به کمک افراد تاثیرگذار نیز می‌گویند. برای اینکه بهتر بتوانیم سؤال اینفلوئنسر کیست را پاسخ دهیم باید بگوییم مهم‌ترین ویژگی این افراد قدرت تاثیرگذاری بر تصمیمات خرید دیگران به دلیل اقتدار، دانش، موقعیت یا رابطه او با مخاطبانش است.

اینفلوئنسر مارکتینگ

همچنین مهم است که بدانیم اکثر اینفلوئنسرها به طور سیستماتیک مخاطبانی فعال و مشتاق ایجاد کرده‌اند. تصادفی نیست که افراد و مردم به جای یک برند از اینفلوئنسرها پیروی می‌کنند. مخاطب همیشه به برند اهمیت نمی‌دهد، آن‌ها اغلب به نظرات افراد اینفلوئنسر اهمیت می‌دهند. سعی نکنید قوانین و شیوه‌های تجاری را به افراد تأثیرگذار تحمیل کنید. مخاطب مال آنهاست و آنها می‌توانند به سادگی دور شوند و فالوورهای خود را با خود ببرند.

 

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ به معنی همکاری کردن یک برند یا شرکت با اینفلوئنسری شناخته شده و آنلاین به منظور بازاریابی کردن یکی از محصولات یا خدماتش است. برندها و کسب‌ و کارها و شرکت‌ها اغلب با اینفلوئنسرهای آنلاین کار می‌کنند تا سبب شوند برندشان در میان مردم شناخته شود و میزان فروش خودشان را بهبود ببخشند. اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران نیز بسیار رشد قابل توجهی داشته است و نقش مهمی در خرید و فروش افراد و اینکه از کجا و چه کسی خرید کنند دارد.

نمونه اولیه بازاریابی به کمک افراد تاثیرگذار شامل PewDiePie مشهور YouTube بود. او با سازندگان یک فیلم ترسناک که در دخمه‌های فرانسه در زیر پاریس اتفاق می‌افتد همکاری کرد و مجموعه‌ای از ویدیوها را ساخت که در آن چالش‌هایی را در دخمه‌ها تجربه کرد. 111 میلیون مشترک PewDiePie را پسندیدند و تقریباً دو برابر تریلر فیلم بازدید شد.

اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسرها، بر خلاف افراد مشهور، می‌توانند در هر جایی بوده و یا هر کسی باشند. چیزی که آنها را تأثیرگذار می‌کند، فالوورهای زیاد آنها در وب و رسانه‌های اجتماعی است. یک اینفلوئنسر می‌تواند یک عکاس مد محبوب در اینستاگرام، یا یک وبلاگ‌نویس که توییت می‌کند، یا یک مدیر بازاریابی معتبر در لینکدین باشد.

در هر صنعت و کسب و کاری می‌توانیم افراد با نفوذ و معتبر و شناخته شده‌ای را ببینیم و فقط باید آنها را پیدا کنیم. برخی از این افراد محبوب دارای صدها هزار دنبال کننده و فالوور هستند؛ اما بسیاری از آنها بیشتر شبیه مردم عادی کار کرده و به نظر می‌رسند.

 

چگونه از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنیم؟

اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران و دنیا فقط به این معنا نیست که فردی را با مخاطب بالا پیدا کنید و به او پول بدهید تا بتواند چیزهای خوبی در مورد شما بگوید. این کاری است که افراد مشهور انجام می‌دهند و برای تبلیغ کردن پول می‌گیرند.

اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسرها افرادی پرتلاش و صبور هستند که اغلب زمان طولانی‌ای را صرف ساختن برند و نام تجاری خود و پرورش و جذب مخاطبان خود کرده‌اند. یک اینفلوئنسر به طور طبیعی از اعتبار خود و افرادی که به او اعتماد دارند محافظت می‌کند و به همین علت اغلب محصولات خوبی را تبلیغ می‌نماید. اینفلوئنسرها افرادی هستند که برای موفقیت در رسانه‌های اجتماعی صبر و تمرکز دارند و چون برای جذب مخاطب خود زحمت کشیده‌اند با تبلیغ نادرست آنها را از دست نمی‌دهند.

اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ نتایج سریعی را به دنبال ندارد و رویکردی آهسته و پیوسته مانند رسانه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوا است؛ بنابراین اگر قصد دارید از این روش بازاریابی استفاده کنید به دنبال اینفلوئنسرهایی بروید که صادقانه کار می‌کنند و مخاطبینی فعال دارند.

همچنین اگر قصد دارید به عنوان یک اینفلوئنسر کار کنید باید صبر و تلاش زیادی به خرج دهید ولی در نهایت سود و درآمد قابل توجهی را می‌توانید از این راه کسب نمایید.

 

اگر مقاله داخل این صفحه مفید بود لطفا آن را از طریق دکمه های زیر به اشتراک بگذارید

تلگرام
توییتر
واتساپ
fa_IR
تماس با من